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The Marquis and his museum

Zona del marqués y su museo Pulse para ampliar

Salto de línea The current form of the Museo del Greco is the result of its past history, and especially the personality and original idea of ​​its founder, the II Marquis de la Vega-Inclán. That is why at the beginning of the exhibition there is a small introduction to the figure of the Marquis and his idea of ​​the Museum. The Marquis de la Vega-Inclán was a key figure both in the recovery of the figure of El Greco and in the beginnings of cultural tourism in the country, and the location and form of the Museum's collections are largely due to him.

One of the main issues that we try to explain in this first area is that El Greco never lived here, despite having been known for many years as the "Greco House-Museum". The old house that has been conserved was part of the Palace of the Old Duchess or the Duchess of Arjona, and not part of the Palace of the Marquis de Villena, where El Greco had rented several rooms. The former palace of the Marquis de Villena was in what are now the "Jardines del Tránsito", and at some point in the Modern Age it became attached to the palace of the Duchess of Arjona, but these are two different buildings.

Salto de línea In addition, in this first area we exhibit several important works not signed by El Greco, and that the Marquis acquired for the museum with the idea of ​​creating a Spanish art museum that would help contextualize El Greco's work. Apart from this Spanish art museum, the Marquis also wanted to contextualize the painter's figure through recreations of 17th-century environments, in order to create a romantic idea of ​​an environment museum, which we also tried to explain and remember.Salto de línea Salto de línea The rooms included in this section are: the courtyard, the kitchen, the Museum of Spanish Art and the studio.Salto de línea

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Patio del Museo

Salto de línea The courtyard of the Museum is a historical courtyard probably from the 16th-17th centuries, with impressive neo-Mudejar plasterwork and original coffered ceilings, which follows the model of the traditional Toledo courtyards. In his idea of ​​creating a museum of environment, the Marquis reformed the courtyard by adding a tile plinth, two wells and two historic columns, probably taken from a ruined house in Toledo.

The courtyard is the distributor space of the original building that the Marquis bought in 1905 shortly after the eviction of the neighbours who lived there. It is also adorned with three jars from the 15th and 16th centuries also acquired by the Marquis.

From the courtyard you can access the audiovisual room, where the history of the Museum and the figure of El Greco are introduced, and the recreation of the kitchen.

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Cocina

La cocina es una de las recreaciones más famosas del Museo desde sus inicios. Fue realizada por el marqués de la Vega-Inclán y el arquitecto Eladio Laredo al modo de una "cocina tradicional toledana".

Se trata de un espacio que gira en torno al hogar, no sólo para las actividades de cocina, sino también como parte fundamental de la vida diaria de la casa, por ello la presencia de los bancos corridos a ambos lados del hogar. Eladio Laredo y el marqués incluyeron azulejos de barro intercalados con olambrillas con simbología heráldica tanto en suelo como en paredes.

La cocina se completa con un ajuar doméstico variado, principalmente de los centros toledanos de Talavera de la Reina y Puente del Arzobispo, cuya cronología va desde los siglos XVI al XVIII.

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Sala Museo de arte español

A la siguiente sala se accede subiendo por las escaleras del patio, y es la sala del Museo de arte español. En esta sala se exponen las grandes obras que el marqués compró para este Museo de arte español que nunca llegó a realizar, entre ellos: un retrato que Sorolla pinta del marqués para su museo de Toledo, una copia de Madrazo de la Sagrada Familia del Greco que perteneció a su familia, un retrato cortesano de la Reina regente Doña Mariana de Austria, un retrato manierista atribuido a Passerotti, un San Sebastián de escuela levantina del XV y una coronación de espinas hispano-flamenca también del siglo XV.

Tres de ellas se encuentran entre las piezas destacadas del Museo.

Estas obras representan además la interacción contínua del marqués con el mercado del arte, ya que fueron adquiridas por muy diversos métodos. El Sorolla fue un regalo del pintor, las dos obras del XV fueron compras para el museo, el retrato atribuido a Passerotti fue una compra del marqués para su colección privada, que acaba cediendo al Estado tras su muerte, y el Retrato de Doña Mariana fue una donación de Archer Huntington, amigo del marqués y fundador de la Hispanic Society de Nueva York.

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Estudio

Esta sala, conocida en época del marqués como "Antesala" y hoy en día como El estudio, conformaba la antesala del estudio recreado por el marqués en lo que actualmente es la sala de Museo de arte español. Estas dos áreas fueron ambientadas como espacios de lectura, reflexión y estudio, intentando mostrar al Greco como una figura intelectual y liberal.

Se ha querido mantener esta recreación para mostrar que junto con la idea del museo de arte español, el marqués también buscó contextualizar al Greco con la recreación de ambientes, como el de este "estudio" recreado con cuadros y mobiliario del siglo XVII.

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