This term’s programmes, adapted to the different education levels, are listed below:
The costumes in the glass display cabinets offer the narrative context for the stories that share the common theme of clothing and the world of textiles. Through this storytelling and the accompanying activities, the children’s attention is drawn to the objects displayed, using the story as an appropriate resource at this level, to bring them close to the collections. The activity ends with a workshop in which the children are given a practical approach to some of the aspects dealt with in the story.
The contents of this stage cover general themes relating to clothing, applicable to any historical period: the origin of textile fibres, fashion design, the relationship between this and other cultural expressions (art, folklore, etc.). There is practical experimentation with these contents in the different activities. The activities carried out with the Museo educator take place during the visit to the same. Autonomous visits, organised by the teacher, have two parts: the activities for the classroom and the activities done during the visit.
With clothing as the common thread, we explore the collection from different perspectives: history, literature, technology, etc. During the visit to the rooms, and through questions and exercises in deduction and reflection, students are encouraged to elaborate their own designs as they connect the objects of the collection with their previous knowledge of other different subjects
This programme focuses on promoting the participants’ interest and curiosity in the Museo collections and the customs and ways of life of bygone eras. The proposal offered by the Museo combines storytelling and practical workshops, promoting teamwork and a positive outlook.
How to take part?
Salto de línea All activities are free of charge. Previous registration is required. To apply to participate in an activity, the registration form in each section must be filled in. The Diffusion Department will confirm the visit.
Information: Salto de línea
91 050 55 76 (Monday to Friday / 10:00 - 15:00)Salto de línea
programaescolar.mt@cultura.gob.es
Los trajes en las vitrinas de las salas contextualizan la narración de cuentos que tienen como temática común la indumentaria y el mundo textil. A través de esta narración y las actividades que la acompañan, se fija la atención de los niños en los objetos expuestos, utilizando el cuento como un recurso adecuado, en este nivel, para el acercamiento a las colecciones.
Los contenidos en esta etapa abordan temas generales de la indumentaria aplicables a cualquier periodo histórico: el origen de las fibras textiles, el diseño de moda, la relación de ésta con otras manifestaciones culturales (arte, folklore, etc.). Estos contenidos se llevan a la práctica a través de la experimentación en las diferentes actividades.
ESO, Bachillerato y Ciclos formativos
Utilizando siempre la indumentaria como hilo conductor, se aborda la colección desde distintos puntos de vista: historia, literatura, tecnología, etc. Durante la visita a las salas, y mediante preguntas y ejercicios de deducción y reflexión, se anima a los alumnos a que desarrollen su creatividad conecten los objetos de la colección con sus conocimientos previos sobre las distintas disciplinas.
Este programa se centra en fomentar el interés y la curiosidad por las colecciones del Museo, las costumbres y modos de vida de otras épocas. La propuesta ofrecida por el Museo combina la narración de cuentos y los talleres prácticos, fomentando el trabajo en equipo y la mirada positiva.
Información: Salto de línea
91 050 55 77 (lunes - viernes / 10:00 - 15:00 h)Salto de línea
programaescolar.mt@cultura.gob.es