Servicis al ciutadà. Indústries Culturals
Universitat Internacional Menéndez Pelayo (UIMP). Palau La Magdalena, Santander, 20-24 de juliol de 2009. Organitza el Ministeri de Cultura
El concepte d'indústries culturals ha adquirit carta de naturalesa durant els últims anys tant en els països més desenvolupats com en les institucions supranacionals, ja siga per les vinculacions que suggerix entre objectius socials i econòmics de la cultura o ja siga per la transversalitat de les seues activitats i processos, que només poden vore's amb propietat des d'una perspectiva sistèmica.
En el moment actual, moltes mirades es giren a més cap a les indústries culturals, de les quals s'obté creativitat, competitivitat, vinculació del que és industrial amb les activitats de servicis i, per descomptat, el manteniment dels seus trets socials i culturals.
I d'ací la pertinença de "l'estat de la qüestió" de les indústries culturals que pretén fer este curs, davall el fil conductor de la creació de valor per part d'estes. Una creació de valor, tangible i intangible, que ha de ser vista i apreciada per tots els grups d'interés, institucionals, socials i econòmics, que participen en la cultura. Sense esta creació de valor, i en nom del recurs utilitzat en la dificultat de mesurar les múltiples activitats, les indústries culturals poden perdre bona part del seu atractiu d'intersectorialitat, de transversalitat i de creativitat socioeconòmica, que han motivat la seua eclosió fins al present.
Les sessions del curs passaran entre conferències i taules rodones sobre diferents aspectes del sector, com ara polítiques públiques d'indústries culturals; promoció i exportació de béns culturals; empreses creatives, investigació i innovació tecnològica; l'era digital, les noves tecnologies i l'impacte en la indústria cultural; el finançament públic i privat de la cultura; capital llavor i capital risc per al finançament de la cultura; turisme cultural; noves formes d'indústries culturals i les sinergies entre el que és global i el que és local.
Ja estan confirmats la majoria dels ponents que assistiran al curs, entre els quals es troben Salvador Ordóñez, rector de la UIMP; Guillermo Corral Van Damme, director general de Política i Indústries Culturals del Ministeri de Cultura; Maribel Serrano, directora general de la Societat Estatal per a l'Acció Cultural Exterior (SEACEX); Jaime Montalvo, director general de Promoció de l'Institut Espanyol de Comerç Exterior (ICEX); Carlos Mulas-Granados, professor titular d'Economia Aplicada de la Universitat Complutense de Madrid i investigador de l'Institut Complutense d'Estudis Internacionals; Santos Miguel Ruesga, del Consell d'Administració de la Corporación Radio Televisión Española; Rafael de Ramón Burgos, director de e-Cultura; Francisco Galindo, director de la Fundació Autor; Albert Colomer, de la Fundació Xarxa Espanyola de Business Angels; Águeda Esteban, catedràtica de Màrqueting de la Universitat de Castella-la Manxa i directora del Màster en Gestió Cultural de l'Institut Ortega y Gasset; Inmaculada Turbau, directora de Casa d'Amèrica; José Manuel Gómez Bravo, vicepresident de la Fundació Institut de Cultura del Sud i director de Propietat Intel·lectual del Grup Prisa, i Xavier Marcé, director d'Expansió de Focus.
El curs està dirigit per Mónica Melle Hernández, subdirectora general de Promoció d'Indústries Culturals i de Fundacions i Mecenatge del Ministeri de Cultura.
D'ací ben poc es farà públic el programa i s'obrirà el termini d'inscripció, que es farà a través de la pàgina web de la Universitat Internacional Menéndez Pelayo.